Knäckebrödssmulor

Knäckebrödssmulor

Under mer än 20 år har jag ätit knäckebröd- älskar knäckebröd.
Ja och arbetat med kommunikation och stött på allt från mätningar av kampanjer, content, UX, användarstudier, tryck och webbproduktion…you name it och massor med kunder. På förekommen anledning, men också med ett historiskt (hjälp!) perspektiv kan det här med offerter, leverantörsfakturor och beställarinkompetens behöva luftas.
Knäckebrödssmulor Ninas Fabrik

Trots att, och på grund av att kunder och beställare alltid kan sin egen organisation bäst, sitt företag sin verksamhet främst- så är bristerna vid beställning av tjänster inom kommunikation, så som te x marknadsföringsmaterial i bland överraskande, även för en som varit med ett tag i branschen.

Användandet och nyttan av sociala medier har vi förstått, vi vet att vi ska vara med och posta bilder och statusuppdateringar. Det faktum att själva användandet av t ex Facebook, Twitter, Instagram osv. är kostnadsfritt, alltså gratis, så vill man ibland inte förstå att det krävs tid, kunskap och engagemang för att skapa professionellt material för dessa kanaler. Till exempel fotografier, copy, omslagsbilder och profilbilder. Och att det dessutom bör hänga i hop enhetligt över olika kanaler.

Skillnaden amatör vs professionell finns alltid, oavsett bransch.

Och skillnaden är ofta uppenbar om du ser två exempel intill varandra. Eller om du mäter före och efter. Professionell betyder att man kan ta betalt för det man utför, att man kan leva på sin profession, sitt arbete. (Vilken levnadsstandard som eftersträvas kan vi ju diskutera en annan gång, men det är ju upp till var och en). Men ändå, vill man i bland som beställare inte förstå att professionella tjänster kostar riktiga pengar. Att det faktiskt kommer en faktura på utfört arbete.

Alla vet att vi bör finnas där ute, ha en hemsida, en facebookprofil, ett instagramkonto. Finns din målgrupp verkligen på Instagram? Finns de som ska komma till ditt föredrag eller ditt event på Facebook? Eller behöver du finnas primärt i andra sammanhang?

Ju mer specificerad målgrupp du har- desto viktigare att spana in var du når dina kunder. Och alla har en hyfsat specificerad marknad om man bara börjar grotta ner sig lite.

Det är där du ska lägga krutet. Det vill säga dina pengar. Dessutom kan valet av din leverantör leda till merförsäljning för din del. Det lönar sig att fråga, se sammanhang och fördelar vs nackdelar. Begär en offert på det du vill ha utfört.

Och hur koordinerar du marknadsföringsplanen? Finns ens plan? Kanske du behöver hjälp med en plan också? Börja i rätt ände. Utan plan och specifikationer blir det oftast dyrare. Det kallas löpande timtaxa.

Att i dag prata om en homogen mognad i sociala medier, i digitaliseringens paradigmskifte som vi nu lever i, är som att försöka jämföra äppelkart och päronskrutt. Storstad vs landsbygd. Lite som att det är svårt att prata om samma saker när det kommer till små företag vs stora kolosser. Men ändå- ändå är det så lika. Oavsett stor, liten, skrutt eller kart.

Det är förmodligen få småföretag som ens har så pass stor mängd information, så att en mätning av hur kampanjen, projektet gick, egentligen skulle ge något tillbaka, om det ens går att mäta, som genererar pengar för företaget i slutändan– utan alla dessa siffror går alltid tillbaka till det mänskliga beteendet.

Om man bara är öppen för en diskussion och faktiskt vågar lita på sin professionella leverantör i sammanhanget kommer man långt. Det är också svårt många gånger, som beställare att bortse från sina egna högst privata önskemål och behov att uttrycka sig – man missar den högst väsentliga poängen med att göra sin egen kund nöjd, inte sitt ego för det är många som tycker att de ”kan själva”. Och kanske finns en hidden agenda- i bland så väl gömd att kunden inte vet om den själv. T ex ” i fall någon blivande arbetsgivare ser det här, så kanske jag får plus poäng,” eller ”om pappa ser den här bliden blir han stolt”. Tro mig, allt finns där. Men allt kan vi inte själva. Det är där jag som fabrikör vill hjälpa till att nå dina kunder med ditt budskap.

Jag kan förstå att det för många är väldigt långt bort i periferin att mäta hur rådata ser ut, när människor fortfarande undrar om grannen kan ta en bild på kartongen från Leksands knäckebröd, och skriva ut den som ett klistermärke och sätta på husvagnen, för dalahästarna är så fina. Och jag kan förstå att sådana som jag nästan trillar av stolen när de hör det. Men sen är det bara att gilla läget och inte tappa fotfästet, för de här grannarna, de jobbar någonstans, på en myndighet, i egen firma eller kanske rent av skördar säden brödet bakas utav. Det gäller bara att bryta ner det, i små små knäckebrödssmulor som man sedan samlar i hop igen. Eller hur?



FacebookpinterestlinkedininstagramFacebookpinterestlinkedininstagram